Veelgestelde vragen
Ik heb al vaak gemaild of gebeld maar ik krijg geen reactie, hoe komt dat?
Veel medewerkers van Thuisrand zijn vaak aan het werk buiten kantoor, bijvoorbeeld sociaal werkers of gebouwbeheerders. Op die momenten kunnen ze jouw telefoontje niet beantwoorden. Stuur je vraag door via e‑mail en binnen de week beantwoorden wij je e‑mail.
Hebben jullie mijn e‑mail ontvangen?
Stuur je een e‑mail naar de algemene of gemeentemailbox, dan ontvang je een ontvangstbevestiging. Je mail werd dus goed ontvangen en we beantwoorden je e‑mail binnen de week. Het heeft geen zin om verschillende mails te sturen of te bellen om te vragen of de e‑mail is aangekomen.
Ik heb een mutatie aangevraagd, is die al verwerkt? Wanneer kom ik aan de beurt?
Woon je bij Thuisrand en is je woning onaangepast aan je fysieke beperking? Is je woning te groot of te klein voor je gezinssamenstelling? Dan kan je verhuizen naar een andere woning van Thuisrand. Dat heet een mutatie. Wanneer je kan verhuizen, hangt af van hoe veel mensen al aan het wachten zijn op een mutatie. Huurders die muteren in de gemeente waar ze wonen, krijgen voorrang tegenover huurders die muteren naar een andere gemeente. Daarnaast gelden nog andere voorrangsregels.
Wanneer komt de technieker langs?
Onze techniekers verwerken dagelijks de nieuwe meldingen in hun planning. Daarbij houden ze rekening met de dringendheid van meldingen en de plaats waar de technieker op dat moment aan het werk is. De technieker belt je om af te spreken op welke dag hij langskomt. Als hij nog eens moet terugkomen, spreekt hij dat op dezelfde manier met jou af. Als we onderdelen moeten bestellen, moet de technieker natuurlijk eerst wachten tot het onderdeel geleverd is bij ons. In de winter krijgen mensen zonder verwarming de hoogste voorrang.
Is de factuur voor mij of voor De Ideale Woning?
In het ZieZo-boekje van de Provincie Antwerpen kan je op een eenvoudige manier terug vinden wie wat moet herstellen en betalen.
Ik heb drie weken geleden melding gemaakt en er is geen oplossing. Wat nu?
Sommige herstellingen doen de techniekers van Thuisrand. Het gebeurt ook vaak dat we een andere firma moeten sturen. Onze aannemers maken hun eigen planning op en hebben na een melding drie weken de tijd om bij je langs te komen. Het kan altijd zijn dat dat door omstandigheden niet lukt of dat er nog geen oplossing is gevonden voor het probleem.
Als er iets misloopt bij de herstelling door een aannemer, bijvoorbeeld als het veel te lang duurt, kan je dat best aan Thuisrand melden via telefoon, e‑mail of via het meldingsformulier op onze website. De firma zal er dan op worden aangesproken.
Ik heb al heel lang geleden een nieuwe sleutel aangevraagd, wanneer is die klaar?
We werken met een uniek sleutelsysteem om de veiligheid te vergroten. Voor zulke sleutels duurt het langer om ze te laten bijmaken dan een gewone sleutel. Het bijbestellen van sleutels kan zes weken duren. Wanneer de nieuwe sleutels bij ons aankomen, laten we jou weten dat je ze kan komen ophalen.
Ik zeg mijn huur op, wanneer krijg ik de waarborg terug?
In de maand volgend op de maand waarin de plaatsbeschrijving is opgemaakt, betalen we de huurwaarborg terug. Eerst houden we eventuele achterstal, herstellingskosten, kosten voor water, gas en elektriciteit in.
Als er herstellingen nodig zijn, moeten we wachten op de factuur van de herstelling. Daarom zal de afrekening in dat geval enkele maanden later gebeuren.
Ik heb recht op een terugbetaling voor water, gas of elektriciteit, wat moet ik doen?
Binnen de maand na het ontvangen van je afrekening storten wij het bedrag op de rekening waarvan wij het rekeningnummer hebben. Verander je van bank, geef steeds het nieuwe rekeningnummer door.
Hoe lang duurt de herberekening van de huur als mijn inkomen verandert?
Verandert je gezinssamenstelling of is je inkomen minstens 20% gedaald, dan herberekenen we je huishuur. De maand nadat wij de bewijsstukken van je gezins- of inkomenwijziging ontvangen, wordt je huur aangepast.
Wanneer is het onderhoud gepland voor de ketel?
Voor het onderhoud van de ketel werken we met een tweejaarlijkse planning. Die planning wordt opgemaakt aan de hand van de ligging van je woning en het type van je ketel. Je ontvangt steeds ruim op voorhand een brief van ons met het moment van het onderhoud.
Mijn ketel gaat kapot buiten de kantooruren. Waar kan ik terecht?
Dringende problemen zoals een verstopping in de afvoer, brand of een overstroming proberen we direct op de lossen. Ook in het weekend en ’s avonds kan je bellen naar het algemeen telefoonnummer 03 320 29 70 voor dringende problemen.
Zit je zonder verwarming dan kan je zowel telefonisch, via e‑mail en via onze website je melding doorgeven. Het voordeel om je melding door te geven via de website is dat je niet hoeft te wachten aan de telefoon. De volgende werkdag neemt de cv-technieker contact me je op, dus is het altijd belangrijk om je telefoonnummer door te geven.
Ik ben niet tevreden over de dienstverlening van Thuisrand. Hoe kan ik een klacht indienen?
Je kan een klacht indienen via mail (klachten@thuisrand.be) of via het online formulier.